tisdag 17 februari 2009

Daytona 500

Timingen är total när jag får reda på att Daytona 500 äger rum i närheten. Efter att ha varit på två F1-lopp så är det då dags att ta tempen på USA:s motsvarighet i Nascar och förvätningarna är höga - det är väl för inte amerikanarna dissar F1-cirkusen och samlas ungefär 200.000 för att titta på Nascar-lopp istället. 

Det ser mörkt ut på himlen när jag närmar mig Daytona som ligger en och en halv timme från Melbourne. Är tidigt ute för att kunna få biljetter på plats, men det blir ändå en hel del köande. 

Logistiken är dock efter det total - det går skolbussar vidare till racingområdet och inom området går det skytteltrafik mellan ingångarna. Lyckas få tag på en relativt billig biljett så nu kan kalaset börja. 


Gula skolbussar tar oss från parkeringen till racingområdet.



Bilarna startar flygande, dvs så som hästekipagen i travtävlingar. De kör 200 varv runt en oval bana - inga kraftiga inbromsningar eller accelerationer vilket är en de stora skillanderna mellan Nascar och F1. Jag väntar med spänning på ljudet på motorerna när bilarna är ute på banan, men den riktiga kicken uteblir. Det är ett väldigt vanligt bilsurrande som låter högt när alla bilarna passerar förbi samtidigt, men ljudet överskrids lätt av endast en enda F1-bil. Efter att sett bilarna köra tio varv så börjar det bli enformigt. Jag ser mig omkring och märker att det inte är loppet i sig som lockat hit mest folk. Det festas och äts nämligen mängder. Både innan racet och under hela det tre timmar långa racet. 


Bilarna åker i en enda samlad klunga genom hela loppet.

Jag ser någon krasch och förundras över att det verkar helt slumpartat vem som ligger i täten - den som är sist kan hamna först och tvärtom efter att säkerhetsbilen samlat ihop bilarna. Det blir också ännu mer antiklimax när loppet får avbrytas pga regn och sen visar det sig att man inte tänker fortsätta så den som låg etta just då vinner loppet. Kunde ha varit vem som helst.


Har länge undrat om det fortfarande tillverkas bussar a la bokbuss som kan 'veckla ut sig' och till min glädje så visar detta bildbevis att det verkar finnas kvar! Tom Cruise var där för att önska förarna lycka till - det kanske är hans bokbuss?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jani!

Kan ett "blogfan" få vara med och påverka innehållet på din blogg.

I så fall kräver jag ett resereportage från Everglades : )

Jani sa...

Beställning på reportage om Everglades mottagen!