onsdag 25 februari 2009

NY in a nutshell

Fyra dagar har gått och har en sista helg på att häva mig över det sista. Har bytt hotell så jag ligger närmare Hyde Park, så det blir att traska igenom den - sa jag Hyde Park? Jag menar förståss Central Park men jag tycker mig se väldiga likheter. Samma nakna barklösa lövträd och en del ekorrar som jagas av hundar. De gamla småhusen finns också utplacerade i små grupper på parkens utkanter. 



Knatar sen vidare mot Times Square - där finns en hel del skoj att titta på.




Häftigt med icke-platta tv-skärmar


Bokstäverna på skylten blinkade rätt käckt



Sen får det bli en jungfrutur med hissen upp till toppen av Empire State Building. 



Här nånstans ligger första stället jag bodde i när jag anlände. Queens syns på andra sidan vattnet.




Kontoret ligger här nånstans på marknivå.


Södra Manhattan


Hudsonfloden och New Jersey i Bakgrunden


Upper Manhattan



Här stod King Kong får länge sen.

Nu börjar benen tröttna så jag tar tunnebanan till södra Manhattan. Kikar in Ground Zero som fortfarande är en byggarbetsplats och det verkar inte ha skapats något som är högre en det två meter höga planket som omringar området. 



Wall Street ser sjabbigare ut än vad jag föreställt mig.



Har planer att åka till Liberty Island för att klättra upp på frihetsgudinnan, men det är så bisarrt långa köer så jag skippar det denna gång.



New York har uppfyllt mina förväntningar nästan exakt. Manhattan är större än jag hade föreställt mig - trodde man kunde runda den på nån timme. Husen är höga men då alla hus är höga så tappar man snart perspektiven och tycker att alla är ganska normalhöga. Jobbigat är trafiken som försvårar spatserandet svårt pga alla trafikljus. 
Känns som att jag varit i New York många månger förut. Har sett nästan allt minst en gång förut. Det är en väldigt europeisk atmosfär - vissa kvarter skulle lätt kunna vara i London - vilket bidrar till en viss hemkänsla. En känsla som jag nog aldrig kommer få i Florida.


1 kommentar:

BoC sa...

Hej Jani

Nu fick du mig att skratta högt framför datorn. Gillade King Kong-bilden väldigt mycket.

Efter lite eftertanke var jag ändå tvungen att surfa fram vart jag sett Tom's Restaurant förut. Nu vet jag.

Hoppas du har det bra. / Björn